کد مطلب:35153
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:25
آية سابقون اشاره به چه مطلبي دارد؟
در سورة واقعه ميخوانيم «وَالسّابِقُوْنَ السّابِقُوْنَ اُولئِكَ الْمُقَرَْبُونَ – في جَناّتِ النَّعيمِ – ثُلَّهٌ مِنَ الاَوَّلينَ – وَ قَليل مِنَ الآخِرينَ»
[و پيشگامان پيشگام – آنها مقربانند – در باغهاي پر نعمت بهشت جاي دارند – گروهي از امتهاي نخستين هستندـ و اندكي از امت آخرين]. واقعه/10 تا 14
در «شواهد التنزيل» «حاكم حسكاني» از «ابن عباس» چنين نقل شده
«اَلسُّبّاقُ ثَلاثَه ، سَبَقَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ اِلي مُوسَي ، وَ سَبَقَ صاحِبُ ياسِين اِلي عِيسي ، وَ سَبَقَ عَلِيّ اِلَي النَّبِيِّ (ص)» [پيشگامان (در ايمان) سه نفرند ، «يوشع» پيشگام نسبت به (ايمان به) موسي(ع) بود، صاحب ياسين (حبيب نجار) نسبت به عيسي(ع)، و علي(ع) نسبت به رسول خدا پيامبر اسلام(ص) پيشگام بود]. (شواهد التنزيل 2/213، ح 924)
در همان كتاب از «ابن عباس» نقل شده كه از رسول خدا(ص) تفسير اين آيه را پرسيدم، فرمود «حَدَّثَني جَبرَئيلُ بِتَفْسيرِها ، قالَ ذاكَ عَليٌّ وَ شِيعَتُهُ اِلَي الْجَنَّهِ»
[از جبرئيل تفسير اين آيه را پرسيدم گفت آن اشاره به علي(ع) و شيعيان اوست كه پيشگام در رفتن به بهشت هستند]! (شواهد التنزيل 2/215 و 216، ح 927) اين دو تفسير، منافاتي با هم ندارد، چرا كه علي(ع)، هم پيشگام در ايمان به پيامبر (ص) بود، و هم پيشگام در رفتن به بهشت است ، و در واقع اين دو ارتباط و پيوند ناگسستني با يكديگر دارد.
ولي بايد توجه داشت كه هيچ كس نميگويد اين احاديث به تنهايي به معني نص بر امامت بلافصل علي بن ابيطالب (ع) است ، بلكه هدف اين است هنگامي كه اين آيات و روايات را در كنار هم بچينيم ميبينيم علي (ع) شاخصترين و بارزترين فرد از امت اسلامي بود كه لايق اين مقام شد، و هيچ كس در اين ميدان به پاي او نيز نميرسد.
آيا با وجود اين همه فضائل غير قابل انكار سزاوار است ديگران را بر او مقدم بشمريم ، و با وجود او به سراغ ديگري برويم؟!
پيام قرآن ج 9
حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.